Oznake na gumama / pneumaticima
Oznake na pneumaticima često umeju da zbune vlasnike automobila. U čitavoj šumi brojki i slova teško je razlikovati one bitne od nebitnih jer proizvođači na gume urezuju sve i svašta, počevši od oznake nosivnosti, preko indeksa brzine, indikatora potrošnje gazećeg sloja, energetske efikasnosti i tako dalje. Pri tom, sve ove informacije nisu date u jasnom obliku kakav bi mogao da razume prosečan vlasnik automobila, već su iskazane kroz indekse, kodove, skraćenice i sl. Zato smo pokušali da na jednostavan način prosečnom vozaču objasnimo gde sve na gumi može pronaći važne informacije i kako se čitaju najbitnije oznake na pneumaticima.
Na slici ispod prikazan je najčešći način i redosled utiskivanja oznaka na rub gume:
1. Guma za planinske uslove namenjena zimskoj sezoni
2. M - blato ( eng. Mud) , S - sneg ( eng. Snow)
3. P - guma namenjena putničkim vozilima ( eng. Passenger)
4. Širina gume u milimetrima
5. Visina gume izražena u procentima na osnovu visine (primer: 60% od 195mm)
6. R - Radijalna konstrukcija gume
7. Prečnik gume u inčama (1 inč = 2,54 cm)
8. Indeks opterećenja
9. Indeks brzine
Kako prepoznati zimske gume?
Pneumatici namenjeni zimskoj vožnji imaju posebne, dodatne oznake. Najčešće je to M+S, MS ili M&S, odnosno sneg i blato (engl.-mud and snow). Iza ove skraćenice kriju se gume posebno prilagođene za sneg. Ipak, prvi zimski modeli imaju simbol pahuljice, odnosno planine. Još jedan način da prepoznate zimske pneumatike je po nazivu. Proizvođači u komercijalnom imenu zimske gume koriste reči vinter (winter - zima), ajs (ice - led), snou (snow - sneg), kold (cold - hladno) i tome slično.
Oznaka M+S je ujedno i oznaka koja je u našem narodu napravila najveću konfuziju jer se povezuje sa gumama za sve sezone, ali ne, ova oznaka ne prati gume namenjene svim sezonama već gume namenjene zimskoj sezoni.
Kako se utvđuje starost gume (DOT oznaka)?
Da bi ste saznali starost gume, potražite na njoj oznaku DOT. Iza nje nalazi se niz brojčanih oznaka. Tri niza od po dve cifre označavaju proizvođača, fabriku u kojoj je guma napravljena i vrstu kalupa. Vas zanima četvorocifrena oznaka iza njih. Prve dve cifre označavaju nedelju a druge dve godinu proizvodnje. Tako DOT 3811 koji je prikazan na slici govori da je pneumatik proizveden u 38. nedelji 2011. godine.
Univerzalne gume (za sve sezone)
Doskoro najpopularnije gume kod nas bile su univerzalne, odnosno one za celu godinu (još poznate i kao 4 season gume). Na „jugićima“ i drugim zastavinim vozilima ovi pneumatici su jedno vreme maltene bili standard. Međutim, univerzalne gume sve se teže nalaze u prodaji, a i sve više proizvođača ih izbacuje iz svoje ponude. Razlog je što ovakva guma nije u stanju da ispuni visoke standarde u domenima bezbednosti, udobnosti i štedljivosti tokom leta ali i zime.
Neretko nas vozači pitaju da li je "po Zakonu" da se tokom zime voze pneumatici za sve sezone?
Jeste. U Zakonu stoji da od 1. novembra do 1. aprila na vozilu moraju biti montirane sve četiri gume koje ispunjavaju norme i nose oznaku da se mogu koristiti u zimskim uslovima. Kao i gume namenjene zimskoj sezoni, tako i gume namenjene svim sezonama nose ove oznake i mogu biti korišćene tokom zime.
Ovo praktično znači da vozači nisu u obavezi da kupuju isključivo zimske gume, već da mogu koristiti i univerzalne tokom zimske sezone, naravno, svesni činjenice da ove gume ne obezbeđuju toliko dobre performanse kao gume namenjene zimskoj sezoni ukoliko bude "malo jača" zima.
U nastavku predstavljamo tablice indeksa opretereća i indeksa brzine pneumatika
Tabela indeksa opterećenja pneumatika
Indeks Opt. | Težina | Indeks Opt. | Težina | Indeks Opt. | Težina |
---|---|---|---|---|---|
60 | 250kg | 80 | 450kg | 100 | 800kg |
61 | 257kg | 81 | 462kg | 101 | 825kg |
62 | 265kg | 82 | 485kg | 102 | 850kg |
63 | 272kg | 83 | 487kg | 103 | 875kg |
64 | 280kg | 84 | 500kg | 104 | 900kg |
65 | 290kg | 85 | 515kg | 105 | 925kg |
66 | 300kg | 86 | 530kg | 106 | 950kg |
67 | 307kg | 87 | 545kg | 107 | 975kg |
68 | 315kg | 88 | 560kg | 108 | 1000kg |
69 | 325kg | 89 | 580kg | 109 | 1030kg |
70 | 335kg | 90 | 600kg | 110 | 1060kg |
71 | 345kg | 91 | 615kg | 111 | 1090kg |
72 | 355kg | 92 | 630kg | 112 | 1120kg |
73 | 365kg | 93 | 650kg | 113 | 1150kg |
74 | 375kg | 94 | 670kg | 114 | 1180kg |
75 | 387kg | 95 | 690kg | 115 | 1215kg |
76 | 400kg | 96 | 710kg | 116 | 1250kg |
77 | 412kg | 97 | 730kg | 117 | 1285kg |
78 | 425kg | 98 | 750kg | 118 | 1320kg |
79 | 437kg | 99 | 775kg | 119 | 1360kg |
Tabela indeksa brzine pneumatika
Indeks Brzine | Brzina(km/h) | Indeks Brzine | Brzina(km/h) |
---|---|---|---|
N | 150 | H | 210 |
Q | 160 | V | 240 |
R | 170 | W | 270 |
S | 180 | Y | 300 |
T | 190 | Y | preko 240 |
U | 200 |