Tubeless ventili - Mali deo, veliki značaj
Tubeless ventili su mali, ali ključni deo vašeg automobila koji igra važnu ulogu u održavanju bezbednosti i trajnosti guma. Njihova osnovna funkcija je da održavaju pritisak u gumama, a preko njih se vrši i podešavanje nivoa vazduha. Kapica ventila, iako naizgled beznačajna, ima važnu ulogu u zaštiti od prljavštine i vlage. Zato je bitno da kapica uvek bude u dobrom stanju, bez vidljivih oštećenja.
Funkcija kapice ventila
Kapica ventila nema direktnu ulogu u održavanju pritiska u gumama. Guma neće početi da gubi vazduh samo zato što kapica nedostaje. Međutim, kapica ima druge važne funkcije. Ona štiti ventil od prljavštine, vlage, blata i drugih nečistoća koje mogu oštetiti ventil ili otežati pumpanje gume. Na primer, ako se blato ili prašina nagomilaju na ventilu, može doći do oštećenja ili čak onemogućiti pravilno duvanje gume.
Razlika između tubeless i tubetype guma
Tubeless gume, za razliku od tubetype, nemaju unutrašnju gumu što ih čini sigurnijim izborom za vožnju. U slučaju da dođe do probijanja, tubeless gume neće naglo izgubiti vazduh već će se pritisak smanjivati postepeno, omogućavajući vozaču da bezbedno zaustavi vozilo. Vazduh u tubeless gumama se nalazi između felne i gume što sprečava brzo širenje rupe. Danas se tubeless gume koriste na većini modernih vozila, dok se tubetype gume uglavnom nalaze na poljoprivrednim mašinama i specijalnim vozilima.
Materijali od kojih se prave tubeless ventili
Tubeless ventili se najčešće izrađuju od gume, ali postoje i varijante od metala, poput aluminijuma ili čelika. Gumeni ventili su pristupačni, ali imaju određene nedostatke. Na visokim brzinama centrifugalna sila može izazvati savijanje gumenih ventila, što dovodi do gubitka pritiska. Zbog toga se na UHP gumama (ultra high performance – gume visokih performansi) često koriste metalni ventili, koji su pouzdaniji i izdržljiviji. Metalni ventili se takođe koriste na aluminijumskim felnama zbog estetskih razloga, ali zahtevaju redovno održavanje kako bi se izbeglo da matica zapekne.
Održavanje i zamena ventila
Gumeni ventili su podložni spoljnim uticajima, poput kiše, sunca i snega, što vremenom može dovesti do njihovog propadanja ili čak pucanja. Čak i ako nema vidljivih oštećenja preporučuje se da se ventili menjaju prilikom svake montaže novih guma, ili barem jednom godišnje. Nezamenjeni oštećeni ventili mogu uzrokovati gubitak pritiska i oštećenje gume, što proizvođači guma ne priznaju kao reklamaciju. Takođe, prilikom skidanja gume sa felne preporučuje se zamena ventila, jer demontaža može dovesti do njihovog oštećenja.
Zakonske regulative u vezi sa ventilima
U nekim zemljama, posebno u Evropskoj uniji, postoji zakonska regulativa koja propisuje obaveznu primenu metalnih ventila na UHP gumama. Ovi ventili moraju biti u skladu sa indeksom brzine Y ili višim. U slučaju nezgode uzrokovane pucanjem ventila može doći i do krivične odgovornosti, što dodatno naglašava važnost kvalitetnih ventila.
Ukoliko vam je potrebna usluga zamene tubeless ventila možete je obaviti u našem servisu. Kako bi izbegli gužve i čekanje pozovite nas na 069 230 10 05 ili zakažite svoj termin putem našeg sajta i mobilne aplikacije.