Run flat gume - koje su prednosti i nedostaci?
Većina starijih vozača je tokom svoje vozačke karijere imala bar jedno iskustvo bušenja gume i potom mučenja sa dizalicom i ključem kako bi zamenili točak. Međutim, svedoci smo velikih promena koje se iz godine u godinu dešavaju u automobilskoj industriji, a sa tim promenama i vozači postaju sve više “razmaženi” novim tehnologijama i automatizacijom. Mnogi više ni ne pomišljaju na to da bi trebali da promene točak, a danas, na sreću, to retko može i da se desi jer se postepeno došlo do toga da je klasičan rezervni točak sve ređe u upotrebi.
Jedna od alternativa rezervnom točku su ran flet (eng. “run flat”) još poznati i kao ROF (eng. “run on flat”) pneumatici koji vam omogućavaju da nastavite vožnju smanjenom brzinom (ne brže od 80 km/h) ukoliko dođe do bušenja gume tokom vožnje. To se postiže ojačanim bočnim zidom ili dodatnom unutrašnjom strukturom koja gumi pruža “podršku” kada dođe do gubitka vazduha.
Zamislite sledeću situaciju. Duboka je noć, vraćate se sa mora, gepek vam je pun, deca u kolima… Indikator vam pokazuje da je jedan od pneumatika bušan. Ukoliko imate run flat gume sve što je potrebno jeste da smanjite brzinu vožnje (do već pomenutih 80 km/h), na prvoj sledećoj pumpi doduvate, ili po potrebi samostalno vulkanizirate gumu (npr. sprejom za reparaciju gume) i nastavite vožnju. Sigurno zvuči kao bolja opcija nego da u sred noći na putu menjate točak, a da pritom morate da ispraznite pun gepek stvari kako bi stigli do rezervnog točka.
Koje vrste run flat pneumatika postoje?
- Samonoseća (self supporting) run flat guma - poseduje krute bočne zidove koji nose gumu kada izgubi vazduh. Ovi pneumatici zahtevaju posedovanje TPMS sistema (sistem za praćenje pritiska u gumama) jer samo na taj način može da se indikuje pad pritiska u gumi.
- Run flat guma sa pomoćnim prstenom - kod ove vrste run flat guma postoji pomoćni prsten pričvšćen na felnu, koji drži gumu kada dođe do pada pritiska.
- Samozaptivajuće (self sealing) run flat gume - ukoliko dođe do probijanja gume prouzrokovanog ekserima ili drugim stranim telima, ovaj tip gume sadrži zaptivni sloj koji odmah zatvara rupu i sprečava curenje vazduha. Ukoliko je zaptivanje uspelo, ono će raditi tokom celog veka pneumatika.
Koje su prednosti run flat pneumatika?
- Pre svega bezbednost. Ukoliko dođe do iznenadnog gubitka vazduha u gumi možete nastaviti vožnju (uz prilagođenu brzinu) skoro kao da se ništa nije desilo. Vrlo često se dešavalo da vozači tokom vožnje ni ne primete da je došlo do bušenja gume, već im na kontrolnoj tabli stigne upozorenje da je došlo do pada pritiska vazduha u gumi. Dakle, neće doći do gubitka kontrole nad vozilom (što se može desiti na običnim gumama) i na taj način će tragične posledice biti izbegnute.
- Ušteda prostora (ali i novca), jer nećete morati da kupujete rezervni točak koji će vam zauzeti dodatni prostor u gepeku.
- Ušteda vremena, ukoliko dođe do bušenja gume tokom vožnje jer nećete morati da stajete i gubite vreme na zamenu točka.
Koji su nedostaci run flat guma?
- Skuplje su u odnosu na obične gume. Nezahvalno je porediti koliko su skuplje u odnosu na obične gume jer cena zavisi od mnogih faktora (dimenzije, proizvođača, namene…). Većina modela iz kategorije premium brendova su run flat gume.
- Ne mogu se krpiti. Probušene run flat gume se prema preporukama proizvođača ne bi trebale krpiti, te je nakon bušenja potrebna kupovina novih.
- Neudobnost tokom vožnje. Vožnja na run flat gumama nije toliko udobna po lošijim putevima zbog debljih i čvršćih bočnih zidova koji lošije amortizuju udarce. Međutim, na udobnost takođe mogu uticati i drugi faktori poput dimenzija pneumatika ili vrste vešanja, a tu je naravno i subjektivni faktor.
I pored navedenih nedostatak run flat guma, bezbednost koju pružaju u slučaju da dođe do bušenja gume tokom vožnje svakako nadvladava njihove loše strane.