Zašto je važno balansiranje točkova?
Balansiranje točkova je proces podešavanja ravnoteže točkova automobila ili drugih vozila kako bi se osiguralo da se točkovi vrte bez vibracija ili oscilacija pri određenim brzinama. Ukoliko točkovi nisu pravilno izbalansirani mogu se pojaviti vibracije koje se prenose kroz vozilo što može dovesti do nelagodnosti tokom vožnje, ali i određenih oštećenja guma i delova automobila.
KAKO DOLAZI DO DISBALANSA TOČKOVA?
Jedan od glavnih uzročnika zbog kog dolazi do disbalansa točkova jesu, vozačima u Srbiji dobro poznate, rupe na putevima. Takođe, problemi sa kočnicama, trapom ili drugim delovima vozila mogu uticati na ravnotežu točkova.
Još jedan od uzroka zbog kog može doći do neravnoteže, odnosno disbalansa točkova može biti i dodavanje ili uklanjanje tereta, putnika ili prtljaga u automobilu.
KAKO PREPOZNATI DA JE DOŠLO DO DISBALANSA TOČKOVA?
Prepoznavanje disbalansa točkova može biti ključno kako biste održavali sigurnu i udobnu vožnju.
Ukoliko primetite vibracije na volanu, sedištu ili podu vozila prilikom postizanja određene brzine, to bi mogao biti znak da su točkovi loše izbalansirani. Vibracije su često najizraženije pri brzinama između 50 i 70 km/h, međutim nekad se mogu pojaviti i tokom vožnje u gradskim uslovima pri brzini od 40-50 km/h.
Takođe, ukoliko primetite da se gume ne troše ravnomerno, to može ukazivati na neravnotežu točkova ili na lošu optiku trapa. Na primer, vidljivo trošenje na jednom delu gazećeg sloja gume može ukazivati na disbalans.
KAKVE POSLEDICE MOŽE IMATI VOŽNJA NA NEBALANSIRANIM TOČKOVIMA?
> Oštećenje i brža potrošnja guma
Vibracije koje se prenose kroz nebalansirane točkove mogu uzrokovati neravnomerno trošenje guma. To može smanjiti životni vek guma i zahtevati njihovu zamenu pre nego što bi inače bilo potrebno.
> Vibracije tokom vožnje i nemirno upravljanje
Najčešća posledica vožnje na nebalansiranim točkovima su vibracije koje se osećaju u volanu, sedištu ili podu vozila. Takođe, vozilo može “vući” u jednu stranu i teže se držati ravne linije.
> Povećana potrošnja goriva
Nebalansirani točkovi mogu prisiliti motor vozila da radi s više napora kako bi savladao dodatni otpor izazvan neravnotežom. To može rezultirati povećanom potrošnjom goriva.
> Oštećenje sistema oslanjanja i drugih delova vozila
Osim oštećenja guma može doći i do kvarova na ležajevima, amortizerima, upornoj sponi ili nekim drugim delovima sistema oslanjanja čija popravka nije jeftina, a ni jednostavna.
KOLIKO ČESTO RADITI BALANSIRANJE TOČKOVA?
Uobičajeno se preporučuje balansiranje točkova svaki put kad menjate gume, bilo da je reč o sezonskoj zameni letnjih i zimskih guma ili zameni istrošenih guma novim.
Uopšteno, preporučljivo je balansirati točkove najmanje jednom godišnje, čak i ako ne menjate gume. To će vam pomoći u održavanju stabilnosti, udobnosti i sigurnosti vožnje. Ako primetite znakove disbalansa, poput vibracija pri određenim brzinama, trebali biste odmah proveriti i balansirati točkove kako biste sprečili dalje probleme.