Zašto su zimske gume potrebne?
Konstrukcijski letnje i zimske gume bitno se razlikuju, kao i uslovi u kojima se koriste, što je iz bezbednosnog aspekta mnogo važnije od korišćenja guma samo iz razloga da bi se zadovoljile potrebe Zakona. Polušajmo da, bar na trenutak, zaboravimo na propise i namete i sagledamo situaciju iz drugog ugla.
Zašto su zimske gume potrebne?
Upotreba pneumatika adekvatnih sezoni sasvim je opravdana. Kao što mnogi vozači već znaju, glavna razlika između zimskih i letnjih guma leži u njihovoj strukturi.
Razlika u smeši
Naime, smeše od kojih se prave gume za zimsku i letnju sezone bitno se razlikuju. Tako se ove za hladno vreme prave od mekše smeše koja se neće stvrdnuti na hladnoći i upravo zvog toga sprečiće proklizavanje na površini pokrivenoj snegom i ledom. Sa druge strane, letnja guma se pravi od čvršće smeše kako bi pri visokim temperaturama zadržala črvrstoću, i kao takva, po vrućem asfaltu ne gubi svoja svojstva, odnosno ne dolazi do velikih deformacija i zato dobro drži na putu. Ovde je jasno da tokom zime sa letnjom, čvršćom gumom, ne bismo mogli bebedno da se zaustavimo niti da uspešno kontrolišemo vozilo, jer bi ona previše očvrsla, i tada bismo proklizali. Zato nije preporuka da imate zimske gume samo na pogonskim točkovima, jer pri većoj brzini u nekoj krivini, ukoliko je pogon prednji, zadnji deo vozila na kojem su letnje gume vrlo lako će zaneti. Osim toga, pri kretanjupo ledu, letnja guma se ponaša poput plastične, koja svakako ne prijanja za podlogu. Tada dolazi do karakterističnog „šlajfovanja“ točkova. Isto tako zimska, mekša guma se kruni pri visokim temperaturama i, samim tim, šara se brže troši, pa ove gume ne drže dobro na putu.
Drugačije šare
Kada smo kod šare – i tu postoji bitna razlika između letnjih i zimskih guma. Na zimskom pneumatiku kanali su širi i dublji, postavljeni poprečno i dizajnirani tako da lakše odvode vodu i sneg sa gazeće površine i tako zadržavaju dobru trakciju. Letnje gume su konstruisane tako da bolje prijanjaju na suvu podlogu.
KADA JE VREME ZA ZAMENU?
Ne treba posebno naglašavati koliko su gume bitan deo autmobila kada je u pitanju bezbednost. Dovoljno je znati da od celokupne površine vozila, dodir sa podlogom imaju samo četiri dela koja su nešto veća od površine kreditne kartice. U tom smislu, treba voditi računa o tome u kakvom su stanju pneumatici i po potrebi ih menjati. Jedna od najbitnijih stavki je svakako dubina šare gume. Kako se guma troši, šara postaje sve manja, što direktno utiče na performanse gume. Plića šara može da prihvati manju količinu snega i blata pre nego što se šare ispune i guma počne da proklizava. Po zakonu, šara mora biti duboka najmanje četiri milimetra, pa pneumatike koji imaju pliću šaru od propisane treba zameniti. Takođe, osim šare, gumu treba zameniti u slučaju većeg opterećenja, nastanka deformacija i takozvanog „bubrega“.Redovno proveravajte i pritisak u gumama. Ukoliko se u nekoj od guma pritisak redovno smanjuje, potrebno je odneti je vulkanizeru na proveru i eventualnu reparaciju. Ukoliko ona nije moguća, gumu treba zameniti.
Jedan od razloga za zamenu pneumatika je i starost. Tačnu procenu starosti gume nakon koje je treba zameniti nije moguće tačno dati jer njena istrošenost zavisi od mnogo faktora. Pre svega od toga kako je održavana, kako je automobil vožen, kako i gde je čuvana van sezone, da li je redovno vršena rotacija pneumatika i tako dalje. Ipak, nakon perioda od blizu pet godina, ne može se više preporučiti upotreba pneumatika, jer tada, usled starosti, nastaju mikro pukotine na gazećem sloju koje se vremenom šire i od kojih nastaju veća oštećenja. Ovo se dešava čak i u slučaju da pneumatik nije korišćen.