Zimska oprema - provera i saveti pred odlazak na put/planinu
U skladu sa predstojećim praznicima bliže se i godišnji odmori. Neki će uspeti da uzmu više a neki manje slobodnih dana. No, kako je na planinama već pao sneg, a temperature u nižim predelima su ušle u blagi minus, ukoliko ugrabite priliku da odete na put želimo da sa vama podelimo brzu “čeklistu” kao i savete kako da se (iovako kratko) putovanje ne pretvori u, najblaže rečeno, neželjenu avanturu.
Kao što već i vrapci na grani znaju, od 1. Novembra na snazi je klauzula koja kaže da je na vozilima obavezna upotreba zimske opreme koja podrazumeva zimske pneumatike na sva četiri točka vozila + posedovanje odgovarajućih lanaca. Iako se ova obaveza tumači selektivno s obzirom na navode “ukoliko je na putu sneg, led ili poledica” to nas ovom prilikom ne dotiče jer su temperature već dovoljno niske da bi o ovim pojavama u jeku zimskog perioda uopšte otvarali diskusiju.
Dakle, o čemu treba povesti računa pre polaska na put?
1.Tečnost za hlađenje - iako se čini kao trivijalna stavka često baš zanemarivanje temperature tečnosti za hlađenje ume da napravi havariju koja putovanje pretvara u noćnu moru.
Savet: Iako ste možda prošle godine proveravali temperaturu tečnosti za hlađenje, savetujemo da to ponovo uradite. Ovo je postupak koji traje svega nekoliko minuta a koji možete uraditi kod nas, kao i kod vašeg auto mehaničara. Važno je da temperatura na kojoj će zalediti ova tečnost bude makar nekoliko stepeni niža od temperature kojoj će auto tokom putovanja biti izložen.
2. Tečnost za stakla - ispravan sistem za pranje vetrobranskog i zadnjeg stakla je važan da bi putovanje proteklo bezbedno.
Savet: Litar tečnosti za stakla koja ne ledi i do -20 stepeni može se kupiti vrlo povoljno, po cenama već od 150 dinara. U poređenju sa kvarom pumpe do čega može doći ukoliko tečnost zaledi ili nemogućnosti da obrišete stakla uprljana usled bljuzgavice, složićete se da je ovo zanemarljiva cena za bezbrižan put.
3. Ispravne metlice brisača - kiša ili snežne padavine koje se mogu zadesiti na putu mogu zahtevati duži rad brisača pa je važno da metlice budu ispravne.
Savet: Pre polaska na put polijte prednje i zadnje staklo obilnom količinom vode i proverite da li će brisači obrisati kompletnu površinu na kojoj deluju. Ukoliko se pojave mrlje prilikom brisanja koje bi vam mogle smetati tokom vožnje obavezno zamenite metlice brisača.
4. Odgovarajući lanci i vežbanje tehnike montiranja - čest je slučaj da vozači poseduju neodgovarajuće lance za dimenziju točka i pneumatika koje koriste na vozilu.
Savet: Savetujemo da pre polaska na put proverite da li su lanci koje posedujete odgovarajući kao i da ih nekoliko puta namontirate kako biste se pripremili za slučaj da dođe do potrebe da ih namontirate brzo. Razmislite, lanci se najčešće montiraju onda kada automobil stane i to uglavnom i situaciji koja traži da se iz nje izvučete brzo kako ne bi neko naleteo na vaše vozilo ili kako ne biste stvorili gužvu.
Napomena: Ukoliko idete na skijanje ili samo prelazite preko planine poput Kopaonika, Jahorine, Zlatibora neka vas ne iznenadi ukoliko tokom provere zimske opreme policija bude zatražila da im demonstrirate montažu lanaca kako bi se uverili da su oni odgovarajući a da vi to znate da uradite. Oni na to imaju pravo.
5. Ispravan ventilacioni sistem u kabini vozila - nije šala - često smo svedoci toga da pored nas prođe potpuno zamagljeno vozilo ili da vidimo da neko sa unutrašnje strane briše krpom prozore!
Savet: Ukoliko sumnjate da bi ventilaiconi sistem mogao otkazati za vreme putovanja savetujemo da vozilo odvezete kod vašeg majstora na proveru. Ispravan ventilator ne znači i ispravan sistem! Deo ovog sistema čini i set “klapni” koje regulišu hladan/topao vazduh kao i “radijator” sa kojeg ventilator odvodi toplotu kako bi grejao kabinu.
Napomena: Tokom vožnje u zimskim uslovima važno je da ventilacioni sistem uvek bude uključen jer će se prilikom njegovog isključenja kabina zamagliti za najviše 2, 3 minuta!
6. Dubina šare i stanje zimskih pneumatika - minimalna dozvoljena dubina šare zimskog pneumatika je 4mm na svim točkovima.
Savet: Ukoliko nemate naš merač budine šare, njenu dubinu možete izmeriti šublerom ili drugim preciznim merilom. Osim 4mm njene dubine, iako zakon to ne propisuje, zbog vaše bezbednosti je važno da lamelice na pneumaticima ne budu slepljene (recimo usled vožnje u letnjim uslovima) kao i da ne postoje vidna oštećenja na gaznoj ili bočnoj površini pneumatika.
7. Adekvatan pritisak u gumama - kada temperatura naglo opadne, smanji se i pritisak vazduha u gumama.
Savet: Proverite pritisak u gumama i korigujte ga u skladu sa opterećenjem auta pred put. Na vozilima najčešće postoje nalepnice na kojima piše koje se dimenzije pneumatika u zavisnosti od opterećenosti vozila duvaju na koje vrednosti. Ove nalepnice se nalaze na poklopcu rezervoara ili na pragu prednjih vrata.
ZAKLJUČAK
Postoji još čitav niz stvari koje bi se mogle navesti a na koje bi trebalo obratiti pažnju pre polaska na put. Pošto je bezbednost na prvom mestu a vi svoje vozilo poznajete najbolje, predlažemo da rasterećujuće i u skladu sa vašim uobičajenim načinom obavite proveru ispravnosti vozila. Ukoliko bar jednoj osobi pomogne ovaj tekst i preventivno ukaže na neki propust, naša je misija ispunjena. Sačuvali smo nekoga od potencijalnog problema ili nezgode.
Kedi vam želi sigurnu vožnju, bezbedno putovanje i prijatan odmor za praznike! :)