DEKARBONIZACIJA: Čišćenje motora vodonikom - najčešća pitanja i odgovori
Dekarbonizacija, odnosno čišćenje motora vodonikom je tehnologija novijeg doba pa je i potpuno razumljivo da postoje razna pitanja, sumnje i nedoumice u vezi sa njom.
S obzirom da smo pre nešto više od mesec dana zvanično preuzeli franšizu firme “Clean 2 Green”, uveli ovu uslugu i do sada uradili 100+ vozila raznih proizvođača, modela i tipova motora, želimo da vam odgovorimo na sva pitanja sa kojima smo se za ovo kratko vreme susreli, a na koja bi odgovorili bili od značaja za shvatanje postupka i rezultata nakon tretmana.
Pre svega želimo da pokušamo da na osnovu svih pitanja i odgovora damo nekakvu “definiciju” o ovoj usluzi koja bi glasila otprilike ovako:
“Dekarbonizacija predstavlja postupak “inhaliranja” motora vodonikom koji se može izvesti na gotovo svim SUS motorima bez obzira na vrstu goriva, zapreminu i način ubrizgavanja sa ciljem da nakupljenu čađ izbaci iz motora u gasovitom stanju. Dekarbonizacija nema dodirnih tačaka sa čipovanjem motora i ne vrši njegove modifikacije ni na koji način dok rezultat tretmana zavisi prvenstveno od količine nataložene čađi u delovima motora pre tretmana. ”
Pa da odgovorimo i na neka pitanja...
1.Da li je dekarbonizacija samo za dizel motore ili se može uraditi i na benzincima?
Postupak dekarbonizacije može se uraditi i na dizel i na benzinskim motorima (sa ili bez ugrađenog plina).
2. Da li se dekarbonizacija može uraditi na vozilima sa mehaničkim dizel pumpama?
Može. Uzimajući u obzir i to da su vozila sa mehaničkim pumpama visokog pritiska poprilično stara i prešla puno kilometara, čak je vrlo preporučljivo uraditi tretman kako bi se motor osvežio bar u smislu oslobađanja od naslaga koje su se godinama taložile na usisnoj grani, sedištima ventila i drugim delovima.
3. Da li je nakon postupka potrebno menjati filtere ili uraditi servis?
Nije. Trenutak u kojem ćete uraditi postupak dekarbonizacije nije ni na koji način povezan sa servisnim intervalom vašeg vozila tako da ga možete uraditi odmah nakon servisa ili tik pre njega.
4. Da li se tretman može ponoviti i kada?
Tretman se može ponoviti kada god poželite. U zavisnosti od toga koliko je naslaga čađi bilo u motoru neki su se opredelili da drugi tretman urade i ubrzo nakon prvog i tada su primetili značajnu razliku. Sa druge strane, dekarbonizaciju možete planirati (na primer) jednom godišnje pa se na taj način kontinuirano oslobađati naslaga iz motora.
5. Da li će se nakon tretmana smanjiti kompresija u autu?
Neće. :-) Naslage same po sebi nisu dovoljno “čvrste” da bi svojim prisustvom zamenile ulogu metala u bilo kom segmentu i zaptivale umesto karika ili drugih delova. Drugim rečima, njihovo uklanjanje neće ni na koji način dovesti do smanjenja kompresije, detonacija ili drugih havarija. Ukoliko smatrate da je sam motor u toliko lošem stanju da je njegova kompresija dovedena u pitanje, svakako savetujemo da se prvo uradi servis i remont određenih delova te da se postupak dekarbonizacije izvodi na ispravnom motoru.
6. Da li će tretman negativno uticati na dizne?
Neće. Za primer, kod motora sa direktnim ubrizgavanjem goriva u cilindar vodonik razlaže naslage na čelu dizne što će potom uticati na pravilno ubrizgavanje. Računar će ponovo dobijati preciznije vrednosti i omogućiti sistemu da funkcioniše tako da efikasnost u radi motora može dovesti i do smanjenja potrošnje goriva, jer ga, grubo rečeno, ne rasipa.
7. Da li će dekarbonizacija očistiti usisnu granu?
Hoće, delimično. Naslage u usisnoj grani predstavljaju prepreku za pravilan rad motora. Novije generacije motora poseduju razne sisteme koji u usisnu granu vraćaju izduvne gasove i uljne pare. Dodatan problem je i ulje iz turbine koje završi i u usisu. H2E (vodonik i kiseonik) gas veze se sa naslagama tvrdokornog ugljenika i na taj način ih omekšava i delimično uklanja. Samo strujanje vazduha kroz usisnu granu (pri višim obrtajima) pomera naslage tamo gde manje smetaju. Zaključak je da vaša usisna grana neće biti ispolirana nakon tretmana ali će vazduh lakše dopirati do kompresionog prostora.
8. Da li će se smanjiti emisija izduvnih gasova nakon dekarzonizacije?
Ukupan efekat dekarbonizacije značajno smanjuje emisiju izduvnih gasova prilikom samog sagorevanja goriva u kompresionom prostoru. Samim tim EGR ventil na usis vraća čistije gasove koji manje prljaju usis. Stoga se može reći i da se dekarbonizacijom preventivno utičete na smanjenje prljanja usisne grane. Ista logika važi i za izduvnu granu, katalizator i filter čestica kod dizel motora. Efikasniji rad motora nakon dekarbonizacija ostavlja manje posla za katalizator i DPF.
9. Koja je razlika između “clean2green” i ostalih načina čišćenja motora.
Čiscenje motora vodonik i kiseonik gasom definitivno je najefikasnija i najbezbednija metoda. Odgovor na pitanje zašto smo toliko čekali na nju leži u samoj prirodi elektrolize vode. Elektrliza je poprilično nestabilan proces, a elektrolizer samo na prvi pogled deluje kao jednostavan uređaj. Produkt klasične elektrolize veoma je nestabilan i promenljiv kao i uslovi kojima je uređaj izložen jer je osetljiv na napon i temperaturne razlike.
Inženjeri firme HYBRID POWER SYSTEM razvili su elektrolizer napajanje i upravljanje (sistem) koji u velikoj meri eliminišu sve spoljne uticaje. Na ovaj način dobili su vodonik i kiseonik gas ponovljivog kvaliteta te ga nazvali H2e. Na temelju ove tehnologije sada je moguće očekivati isti kvalitet dekarbonizacije bez obzira na servis u kojem se radi tretman, atmosferske uticaje i trenutno stanje elektrolizera.
10. Šta se dešava sa potrošnjom goriva?
Efikasnost motora vremenom (u zavisnosti od tipa motora i stila vožnje) polako ali sigurno opada. Naslage diretno utiču na pravilan protok vazduha kroz motor kao i na pravilno ubrizgavanje goriva kod motora sa diretnim ubrizgavanjem. Indirektne posledice na rad motora počevši od pravilnog odvođenja toplote, povećanog trenja, smanjene zapremine kompresionog prostora, slabijeg dihtovanja ventila i sl. teško je precizno pobrojati.
Povratne informacije nakon dekarbonizacije koje se ogledaju na prvom mestu u značajnom smanjenju štetnih izduvnih gasova (CO, HC, NOx...), jednostavnom analizom jasno ukazuju na vraćanje efikasnosti bliže fabričkim parametrima.
Smanjenje potrošnje zvuči kao logična posledica veće efikasnosti motora, ali između njih se nalazi mngo promenjivih faktora, počevši od stila vožnje koji je prirodno agresivniji kada Vam automobil kao sto sami javljate “bolje ide”. Precizno merenje potrošnje dosta je diskutabilno, a kad tome dodamo da je još teze ponoviti uslove dva testa, ulazimo u začaran krug koji poznaju svi koji su pokušali da precizno izmere potrošnju.
Tim inženjera koji stoji iza H2e tehnologije koja se primenjuje u "clean2green" uređajima za čišćenje motora, godinama se bavi rešavanjem ovih problema. Feedback sa 300+ vozila u testnom periodu od Srbije do Švedske poslužio je za optimizaciju algoritama koji određuju parametre za sve buduće korisnike. Baza podataka sa povratnim informacijama od korisnika nastavila je da se generiše i kod nas. Ovo je jedan od ključnih uslova za preuzimanje clean2green franšize. Krajnji cilj je da se rezultati mogu projektovati (do toga je jos dug put, ali deluje ostvariv) jer jedino H2e tehnologija omogćava ponovljive parametre elektrolize bez obzira na atmosferske i uslove u samom elektrolizeru. Uz ponovljiv kvalitet aditiva i parametre samog procesa čišćenja motora možete da računate da će efekat na vašem automobilu biti sličan onome koji ste pronašli u komentarima na našoj stranici, a da su eventualne razlike u tome sto ne postoje dva polovna automobila u istom stanju.
Primer: Dragan Djalovic to Vulkanizer KEDI NS
lakse odazivaju na papucicu gasa,kao i to da na manjem broju obrtaja prebacuju na visi stepen prenosa (automatski menjac na oba vozila).Na kamionu sam merio i potrosnju,koja je za oko 12% manja posle dekarbonizacije.Sve preporuke!
Ukoliko imate neko pitanje na koje nismo dali odgovor, pozivamo vas da nam pišete na našoj Facebook stranici. Takođe, na našoj stranici možete pročitati i utiske većine klijenata koji su uradili tretman jer se među njima verovatno nalazi i utisak koji opisuje rezultate i na motoru koji Vi imate ispod haube.
DOPUNA: AKTUELNE CENE USLUGE DEKARBONIZACIJE MOŽETE POGLEDATI OVDE.
Termin možete rezervisati putem naše Facebook stranice, e-mailom na [email protected] ili telefonom na 021 6 369 527.
Kedi Vam želi čiste motore i sigurnu vožnju!